جمعه ؛ 30 شهريور 1403
12 آذر 1397 - 15:49
بوش پدر «خوراک مار و مور شد»!

«جمهوری اسلامی ایران همچنان خواهد ایستاد»

پرونده بوش پدر در چهار سال ریاست جمهوری، مملو از جنگ، جنایت و دخالت در امور کشور‌ها بوده است
نویسنده : محمدرضا شبانی
کد خبر : 1862
پایگاه رهنما؛

«جرج هربرت واکر بوش» ملقب به بوش پدر، در شامگاه جمعه (۹ آذر) مصادف با ۳۰ نوامبر در هوستون مُرد! بوش پدر پس از تجربه دو دوره منصب معاون اولی رونالد ریگان (رئیس جمهور آمریکا) در فواصل ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ به عنوان چهل‌و‌یکمین رئیس‌جمهور ایالات متحده در کاخ‌سفید فعالیت کرد. او بیش از ۴۰ سال در سپهر سیاست آمریکا حاضر بود. اگر چه جرج بوش پسر (رئیس جمهور آمریکا از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹) را می‌توان رکورد دار طراحی و تحمیل جنگ‌ها در نیم قرن اخیر آمریکا دانست، اما اگر جرج بوش پدر بیش از ۴ سال بر آمریکا حکومت می‌کرد، بدون شک جنایاتی به مراتب بیشتر از فرزندش به بار می‌آورد. او اندیشه‌های جنگ طلبانه‌ای داشت؛ از تحویل سلاح به طیف مخالفان حکومت فیدل کاسترو در کوبا تا پیشنهاد تحویل سلاح هسته‌ای به ویتنام جنوبی علیه ویتنام شمالی تا جنگ سرد بین شوروی و آمریکا.

از سناتوری تا رئیس جمهوری
بوش پدر قبل از ۱۹۸۱ در کسوت سناتور، سفیر آمریکا در سازمان ملل و فرستاده ویژه به چین و یازدهمین رئیس سیا فعالیت سیاسی می‌کرد. در دوره ریگان، معاون اول بود و بعد از آن به‌عنوان چهل‌و‌یکمین رئیس‌جمهور آمریکا وارد کاخ‌سفید شد. جنگ‌سرد بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق در دوران او در گرفت. همچنین در دوره او آمریکا وارد چندین جنگ دیگر شد که سبب شد مشکلات اقتصادی در آمریکا به بالاترین سطح خود برسد و همین موضوع مانع انتخاب مجدد او به عنوان چهل و دومین رئیس جمهور آمریکا شد و جای خود را به بیل کلینتون داد. اما هشت سال بعد، پسر او یعنی جرج دبلیو بوش به کاخ سفید راه یافت و پلن‌های جنگی پدر را از سر گرفت! بوش پدر و پسر به اتفاق هم، رابطه شکرابی با هم حزبی خود یعنی دونالد ترامپ داشتند و در دوسال گذشته او را به باد انتقاد می‌گرفتند؛ تا جایی که بوش پدر در کتاب اخیرش ترامپ را «لاف‌زن» خوانده بود.

پرونده سیاه بوش پدر
بوش پدر تنها، چهار سال در کسوت رئیس جمهور در کاخ سفید حضور داشت، اما پرونده او در این چهار سال مملو از جنگ، جنایت و دخالت در امور کشور‌ها بوده است. پاناما اولین کشوری بود که از ترکش‌های جنگی بوش پدر بی نصیب نماند.
بعد از سرکوب کودتای آمریکا در پاناما توسط ژنرال نوریگا، روابط آمریکا و پاناما تیره و تار شد و بعد از وضع تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور در سال ۱۹۸۹ بر دامنه اختلاف بین دو کشور افزوده شد و جنگ بین دو کشور در گرفت. آمریکا در قالب عملیات صحرا و به بهانه مبارزه با کارتل‌های مواد مخدر، پاناما را اشغال کرد، هر چند هدف اصلی از اشغال نظامی پاناما، جلوگیری از شکل‌گیری حکومتی ضدآمریکایی در این منطقه بود.
در سال ۱۹۹۱، بوش پدر در قالب سلسله عملیات‌های (سپر صحرا) و (توفان صحرا) البته به بهانه آزاد سازی کویت، به عراق حمله کرد. جضور نظامی آمریکا درعربستان (۱۹۹۲)، فیلیپین (۱۹۸۹)، سومالی (۱۹۹۲)، نیکاراگوئه و چکسلواکی (۱۹۹۰) به بهانه‌های مختلف از دیگر مداخلات در کشور‌های دیگر در دوران تصدی گری بوش پدر بود.
خاطره تلخ حمله ناو آمریکایی «وینسنس» به هواپیمای مسافربری ایران (مرداد ۶۷) با ۲۹۰ سرنشین از جمله ۶۶ کودک که از بندرعباس عازم دبی بود در زمان رونالد ریگان اتفاق افتاد که جرج بوش پدر، معاون اول بود. جرج واکر‌بوش که شخص دوم دولت آمریکا به‌شمار می‌رفت بعد‌ها به کرات اعلام کرد به‌خاطر این جنایت معذرت‌خواهی نمی‌کند. او در اظهار نظری در این خصوص گفت: «من هیچ‌گاه از طرف ایالات متحده آمریکا عذرخواهی نخواهم کرد. هیچ‌وقت! اهمیتی ندارد حقایق چه باشند.»

حُسن نیتی که بدعهدی به بارآورد
یکی دیگر از رویداد‌های مهمی که در دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش پدر، اتفاق افتاد، ماجرای آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان بود. جرج بوش پدر در دی ماه ۶۷ (ژانویه ۱۹۸۹) به طور ضمنی از ایران برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در لبنان، تقاضای کمک کرد و وعده داد که آمریکا با حسن نیت این اقدام را تلافی می‌کند. او در بیانیه زیرکانه خودآورد: «امروز آمریکایی‌هایی هستند که برخلاف میل‌شان در سرزمین‌های بیگانه به‌خاطر چیزی که مسئولش نیستند، نگه داشته شده‌اند. دراین‌باره می‌توان همکاری نشان داد و این همکاری تا مدت‌ها به‌خاطر آورده می‌شود.» بوش پدر در بیانیه‌اش تاکید کرده بود: «حسن‌نیت، «حسن‌نیت می‌آورد.»
بنابراین، نماینده دبیر کل وقت سازمان ملل (خاویر پرز دکوئیار) به عنوان میانجی شخصاً با رئیس جمهور وقت ایران (مرحوم هاشمی‌رفسنجانی) گفت و کرد و به توافق رسیدند و با وارد عمل شدن ایران؛ همه گروگان‌ها آزاد شدند. اما حسن نیت جرج بوش پدر هیچ وقت رنگ عمل به خود نگرفت و به بهانه‌های واهی ازجمله ترور مخالفان حکومت و همچنین فتوای چند سال گذشته امام‌خمینی (ره) درخصوص ارتداد سلمان رشدی، امتیازدهی آمریکایی‌ها ابتر ماند!
بنابراین، تهاجم نظامی و به راه انداختن جنگ علیه کشورها، ویژگی مشترک تمامی روسای جمهور آمریکا بوده است. با این تفاوت که هر چندجنگ طلبی امروزه مثل گذشته موضوعیت ندارد، ولی در اشکال نافذتری همچون جنگ نرم و جنگ اقتصادی ظاهر می‌شود. دونالد ترامپ، شخصی که بوش پدر او را لاف زن خطاب می‌کند، گاو‌های شیرده ای، چون بن سلمان را می‌دوشد و با کشتار مردم مظلوم یمن و راه انداختن جنگ اقتصادی علیه ملت‌های ظلم ستیز که پیشقراول آن‌ها ملت نستوه و انقلابی ایران اسلامی است، اندیشه‌های جنگ طلبانه هم حزبی‌های خود یعنی بوش پدر را زنده نگاه داشته است! اما دیری نخواهد پائید که ترامپ به سرنوشت بوش پدر دچار خواهد شد. آنجا که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار با فرهنگیان (۱۹/۲/۹۷) گریزی به سیاست‌های خباثت آمیز رؤسای جمهور امریکا در ادوار مختلف زدند وفرمودند: «ترامپ هم بدنش زیر خاک، خوراک مار و مور خواهد شد و جمهوری اسلامی همچنان خواهد ایستاد.»

ارسال نظرات